Select Page

Evnen til å akselerere lesing er en viktig ferdighet i dagens verden, hvor vi – enten vi er studenter eller på jobb – ofte forventes å lese store mengder materiale hver dag. Som et resultat, forbedrer du hastighetsavlesningsteknikken, er noe hver av oss ikke bare skal gjøre, men også vedlikeholde. Hva er da hastighetsavlesningsteknikk?

Hastighetslesing – et viktig element

Før du begynner å lære en bestemt hastighetsavlesningsteknikk, må du ta i betraktning at alle teknikker for hurtiglesing er avhengige av tre viktige elementer:

1. Ønsket om å øke lesehastigheten din;

2. Villighet til å gi muligheter for nye ideer; Og

3. Motivasjon, disiplin og videregående opplæring.

Uten disse tre nøkkelelementene vil ingen hastighetsavlesningsteknikk noen gang fungere.

Teknikker for å få raskere lesing (1) – Skimming

Nesten alle vellykkede hastighetslesere vil bevitne at de er vellykkede hastighetslesere fordi de har en form for perifert syn som lar dem se store mengder data på siden og “skumme” det de leser. Kort sagt betyr en hurtiglesing som dette at en person ikke leser hvert eneste ord på siden, men bare skanner gjennom materialet. Bruk denne hurtiglesningsteknikken så ofte som mulig, og så kommer du over et nøkkelord eller en setning, og det er dette som gir deg essensen av det som skrives. All annen informasjon på siden kastes.

Selv om denne hastighetsavlesningsteknikken ser ut til å indikere at leseren ikke forstår det som er skrevet, har forskning faktisk vist at dette ikke er tilfelle – de fleste hastighetslesere som bruker denne teknikken, forbedrer faktisk forståelsen av lesestoffet!

Hastighetsavlesningsteknikk (2) – lesing av første setning

I motsetning til hurtigleseteknikk (1), vil leseren i hurtigleseteknikk (2) lese første setning i hvert avsnitt, for å få crux (hovedideen) til ideen bak avsnittet, og vil deretter skimme gjennom resten av avsnittet. Denne prosessen gjentas deretter på siden til alt lesestoff er brukt opp.

Ved å bruke hurtigleseteknikken (2) er det generelt forstått at leseren vil samle nok informasjon fra første setning til ikke å bekymre seg for mye om informasjonen i resten av avsnittet, der forfatteren bare vil forsterke ideen som er beskrevet i setning en. Imidlertid faller denne teknikken ikke på ett hovedpoeng – det er forutsatt at et avsnitt bare har en ide, noe som åpenbart ikke alltid er tilfelle! Hvis du finner ut at du leser materiale der forfatteren har brukt flere ideer i samme avsnitt, kan det hende du må tilpasse hastighetsleseteknikken din til en av de andre teknologiene for hurtiglesing.

Hastighetsavlesningsteknikk # 3 – Gruppere ord sammen

Det er et begrep i hastighetslesesirkler som blir sett på som en av de viktigste demonene i lesingen: “subvocalization”. Subvokalisering er det kliniske begrepet for ord-for-ord-lesing – og det er en teknikk for hurtiglesing uten større hastighet. Subvokalisering bremser lesingen, uten å gi en økt forståelse for å motvirke tapt lesetid.

Gruppeord, som navnet antyder, er der leseren ser en gruppe ord og setninger samtidig. Ved å bruke gruppeformuleringsteknikken kan hurtiglesere lese store biter av informasjon samtidig – og dermed spare tid.

Ekstra hastighet leseteknikk

I tillegg til de spesifikke hastighetsavlesningsteknikkene i 1 til 3 ovenfor, er det en rekke vaner / praksis som generelt anses å være kontraproduktive for hurtiglesing – noe som vil påvirke dine ferdigheter i lesehastigheten. I en bestemt rekkefølge inkluderer disse:

* subvokalisering – som allerede nevnt, her uttaler du ordene du leser. Dette er hovedårsaken til treg avlesning. Dessverre, siden de fleste av oss blir lært å snakke ordene vi leste da vi lærte å lese som barn, er det også en av de vanskeligste vanene å bryte. Alt som kan sies er at du fortsetter å love deg selv i å prøve å bli kvitt denne vanen.

* Digressing – Digressing er der leseren vil lese et avsnitt, og deretter komme tilbake for å lese det igjen, vanligvis i feil tro at de vil være i stand til å bedre forstå hva som ble skrevet i andre lesning. Igjen, i lesesirkler blir denne hastigheten sett på som en stor ikke-eksisterende, dårlig vane, som må brytes!

Konklusjon

Så, hvis du vil forbedre ferdighetene dine i hurtiglesing, må du huske å ikke subvokalisere eller lese om b-delenog les store biter om gangen ved å utvide øynene. Veldig enkelt! Faktisk, i rettferdighet, vil det ta litt tid å lære, og ikke forvent å få det riktig første gang. Ikke press problemet for mye, da det kan være kontraproduktivt å skyve det.

Les også Effektive leksjonsplaner for lesing